Amikor egy gyerek egyhelyben forog maga körül gyorsan és folyamatosan, – ahogy mi is tettük egykor – csak úgy tudja elkerülni a szédülést, hogy egy pontra szegezi a tekintetét. Önmagunkban „sörizni”, – ahogy a 80-as években mondták – akkor a legélvezetesebb, amikor rajtunk van egy bő pörgős szoknya melyben hirtelen egy romantikus pillanattól felhevülve virágszálnak, érezzük magunkat. A szufik egyik ága a kerengő dervisek a forgás által kívánnak eljutni a tudatosság magasabb fokára. Pörögni kitárt karral, vízszintes kerékként balról jobbra a test és a lélek energiáját fokozza, ez az, amit mindenki ösztönösen tud. A kiállításon szereplő művek, ebben a lelki állapotban születtek, fogadják őket szeretettel. Dénes Ágnes Dóra |
When a child revolves rapidly and continuously – as what we did once – it can avoid the dizziness only if there is a point of nailing the look. “Beering” by ourselves – as told in the 80s – is the most enjoyable when we got a loose spinning skirt on, in which heated by a romantic moment we suddenly feel like a blossom. One branch of the Sufi wish to get at a higher degree of awareness by rotating themselves like dervishes. Getting jiggy with open arms, turning like a horizontal wheel from left to the right increases the energy of the body and soul, this is what we all instinctively know. The exhibition includes works done in this mental state, please accept them with love.
|
Dénes Ágnes Dóra | |
Bullet Shih
|
|
Életrajz
DÉNES ÁGNES DÓRA
http://www.agidd.blogspot.com/
Iskolák
2006.-: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Intermédia szak
2006. február-június: L’École Nationale Supérieure d’Art, Villa Arson, Nice
2003.-: Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő szak,
2001.-: Eötvös Loránd Tudomány Egyetem Társadalom Tudományi Kar Szociológia szak Változásmanagment szakirány
2001.: Érettségi vizsga: Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
Díjak
Erasmus ösztöndíj
Derkovits ösztöndíj
Csoportos kiállítások
2009. Kogart – Friss Diploma
2009. Bródy Sándor Műteremház – Új művészek
2009. Francia Intézet – Élan, Lendület
2008. Balassi Intézet- Eladható-e a kortárs képzőművészet?- Friss festő diplomások
2008. Magyar Képzőművészeti Egyetem – Best of Diploma
2008. Ernst múzeum – Lenmechanika
2008. Fiatal Művészek Stúdiója – Reneszánsz ember
2008. Fiatal Művészek Stúdiója- Nem kötelező!
2007. 4. Zsámbéki Rövidfilm Fesztivál
2007. Képzőművészeti Egyetem – Aula, Amadeus díj
2007. Fiatal Művészek Stúdiója – Kamikaze (éves kiállítás)
2006. 3. Zsámbéki Bázis Filmfesztivál
2005. Tűzraktér
2005. Budapest Várfok Galéria – Méreten Aluli
2005. 2. Zsámbéki Bázis Filmfesztivál
2004. Budapest Arc Kávézó
2004. Tök Művelődési ház
2004. Erdélyi Művésztelep
2003. Görögországi művésztelep
2003. Bocskay Galéria- Távolságtartás (önálló-Krakovszky Barbarával)
2000-2004. Gyermelyi Művésztelep
Tagság
Fiatal Művészek Stúdiója Egyesület
BULLET SHIH
Born 1969 New York City
Lives and works in Budapest
Selected Solo Exhibitions:
2009 | Essential Beige, Esplanaden Gallery, Copenhagen, Denmark |
2008 | Life on the Meniscus, Chinese Characters CAS, Budapest, Hungary |
Budapest 2000-2008, L’Artquarium, Geneva, Switzerland | |
2006 | Hommage á Kathleen Chang(e), Chinese Characters Contemporary Art Space, Budapest, Hungary |
2005 | Vajas Képek, Galamb Galéria, Budapest, Hungary |
Wiclo-PG Present, 31 Podmaniczky, Budapest, Hungary | |
2004 | Party of Note (with Iván Fischer and the BFO Piano Trio), Uhu Villa, Budapest, Hungary |
2003 | Cók-Mók, Galamb Galéria, Budapest, Hungary |
2002 | A Cigány útra (Down the Gypsy path), Magyarországi Roma Parlament Társalgó Galériája, Budapest, Hungary |
2001 | Metamorfoza Chipului, Galeria Club Hanul cu Tei, Bucharest, Romania |
Képmutató (Picture Show), Puskin Mozi Galériája, Budapest, Hungary | |
Cirko Gejzir Galériája, Budapest, Hungary |
Selected Group Exhibitions:
2009 | Elefánt Parádé, Vörösmarty Tér, Budapest, Hungary |
2008 | Kerámia “Saját Kezűleg Kiállítására”, Budapest Hegyvidék XII Kerületi Polgarmesteri Hivatal Folyosó Galériája, Budapest, Hungary |
Sörrealism Show, Kossuth Mozi, Budapest, Hungary | |
Választás VAM – Alkossuk meg Jövőképünket, VAM Design Center, Budapest, Hungary | |
M(ei)DE, Tűzraktér, Budapest, Hungary | |
The 12, Műveleti Terület, Budapest, Hungary | |
2007 | 8 Hungarian Artists, Kleine Galerie Piccola Galleria, Bolzano, Italy |
Art From Detritus, Synagogue for the Arts, New York, New York | |
PigArt, Chinese Characters Contemporary Art Space, Budapest, Hungary | |
2006 | One Night Stand for the Land, 12 West 29th St, New York, New York |
2D-D-Detritus, Synagogue for the Arts, New York, New York | |
2005 | Kerámia “Saját Kezűleg Kiállítására”, Budapest Hegyvidék XII Kerületi Polgarmesteri Hivatal Folyosó Galériája, Budapest, Hungary |
PinUPStairs (@Fanelli), Curated by jen bekman, New York, New York | |
Art From Detritus, Synagogue for the Arts, New York, New York | |
2004 | The Sound of Portraits, Csiga Café, Budapest, Hungary |
2003 | Булец & Бране Схов, Galerija Izba, Novi Sad, Serbia & Montenegro |
Mint-Source: Budding Stuff, Saatchi & Saatchi, London, England | |
2002 | Kerámia “Saját Kezűleg Kiállítására”, Budapest Hegyvidék XII Kerületi Polgarmesteri Hivatal Folyosó Galériája, Budapest, Hungary |
2001 | 1st Neo-Naive Exhibition, Scoala Cristian, Cristian, Romania |
1992-99 | Shared studio at 552 Broadway in Soho New York City with over fifty other international artists. Open studio exhibitions held once or twice a year. |
1998 | Media Madness, Westbeth Gallery, New York |
1997 | Organization of Independent Artists Salon Show, Westbeth Gallery, New York |
1991 | Diploma Show, Kreeger Gallery, Washington, DC |
Selected Bibliography:
2009 | Wendel Bruun, Marie Louise, Cool kunstudstilling i juni, Danish Elle Magazine Online, June 4 2009 (Copenhagen) |
2008 | Anca, Andreea, Multicultural Budapest, Budapest Sun, April 10-16 2008 (Budapest) |
2006 | Healy, Sue, Expats work to please local palettes, Business Hungary, September 2006 (Budapest) |
2003 | Camber, Szylvia, U potrazi za zaboravlenim dimenz ijama ljud skosti, Gradanski List, 22 avgusta 2003 (Novi Sad) |
2001 | Catalogue, élet kanthaka nélkül (Budapest) |
Muresanu, Tudor, Parerea ta conteaza, FAPTE, 23-29 octomberie (Bucharest) | |
Jolsvai, András, Assonyok a Falon, 168 óra, június 28 (Budapest) |
Education:
2000-Present | S.K. Kerámia Muhely, Active member of ceramics studio working under the tutelage of Ferenczyné Saás Kinga and Rédly Mária. |
1991 | Georgetown University, Washington, DC |
Bachelor of Arts with major in economics and minor in art history | |
1989-1990 | University of Glasgow, Glasgow, Scotland |
Studies in Art History |
Megnyitó
Sajtó
Több párhuzamos időkontinuum megjelenésekor maga az idő jelentéktelenné válhat, megrengetve a történelem áramlását. A baj akkor kezdődik, amikor Marty McFly felpaprikázódik és előre hátra szalad a szimultaneitásokban, vagy a terminátor elszúr valamit és loholhat az ítélet elől elszökött áldozatai után. Beleszólni a helyzetbe nem kis kegy az Idő uraitól. A kínai regényfolyamban, a Vörös szoba álmában, bárhol felbukkanhat egy elhagyott történeti szál, vagy szereplő. Az időt lyukas labirintusnak veszik, amelyből bárhol kikandikálhatnak a realitások. A Dallasban Bobby Ewing életben maradt a nézők akarata szerint. A kedvelt sorozatszereplő kiölése nem sikerült a műsorból. Jelentőségteljes halála rossz álommá vált, ami elmúlt.
Peter Shih, avagy Bullet a festő, New Yorkban, napi munkája után állt a vászon elé szűk műtermében. Az utca deprimált társaságának portréemlékei alapján, lámpafénynél tette vászonra újraalkotott imaginárius arc-másait, illetve arc-sajátjait. Az alakok pózba csavart schielei figurák, előrefeszített vállsonkájú, kilehelt valakik, művészettörténeti genom-kísérletek. A képek, a nappal akárkijeiből előhívott esti emlékezések vetületei. A vakufénybe került árnyalakok megszólalás előtti állapotban bámuló kreatúrák. A művészeti korok, műalkotások csipetjeiből válogatott lények megkapják alkotójuktól az összetevőiket, és várnak saját, előreláthatatlan idejükre. Ők 1996-ben lettek eltéve azokra az évekre, amikorra kialakul majd a művészben saját későbbi korának látása. Időkapszulák palackban, esetleges létrehozási évszámmal, név nélkül. Alkotói állapotok zömeiként olyan tablófényképek, amelyek a következő osztálytalálkozóra várnak. Bullet gondolatainak személyei az időnek szánt kinézetek.
Tükrön maradt arcmaszatok, és azok közé került újabbak. Az alakok életnagyságúak. Az élet nagysága Bullet szemében a vászon tükrében visszaverődő végtelen lehetőség. Láthatatlan önarcképek lefestései, átfedései a vékony nő, vagy az öreg torreádor. A 96-os év az emberi gén titkának feltörése, és újrakódolásának lehetősége a képi bontás és összerakás gyakorlatát adta a művésznek. Az utcáról összeszedett pillantások hordalékának illesztgetése, párhuzamos időszekvenciák újrakapcsolásait tette lehetővé. Megismételhető lehetőségek, próbák, kísérletek felületét teremtette meg a kiterjeszthető állapot: a vegyítésbe történő belevegyülés.
Kisebb képeinek alapjai ingyenes képeslapok. Embertömegnek szánt ugyanazok, melyekre állapotnyi rajzait tette, és idő múltával színezte ki őket. Áthidalások, idő-találkoztatások, utazások alatt feladott és beérkezett küldemények. Néhányan tudhatják milyen az érzés, amikor végzős képzőművész hallgatóként kapják vissza felvételi műveiket. Időtükör elé állnak. Ezt Bullet se hagyta ki. A festményei tizenhárom évvel ezelőtt néztek rá, olyan életkorában, amelyet most Dénes Ágnes él.
Dénes Ágnes a festészeti képsíkról megszökött alkotói szándékának teret keres. Az ő „utazása” egy általa épített terepasztal. Szemünk villámgyorsan átugorhat a gumicukor felhőkarcolókról a zöld szatén hegyekre. Idő nincs. Erre a tájra függöny, vagy egy ruha borul. Létezési helyzetek kavarognak, vagy állnak össze gyengéd gravitáció követelésére.
Ágnes festményei technikai és formai állapotok finom szövetei. A békeharcos sapkája alatt kitekintő önarckép mellett van egy „átvasalt” ninjaharcos motívum. Továbbragozható állapotú a bagatell és a komolyság. A rács mögé festett CD-k elzárt adataiban a kódok szabadsága létezik. A tárgyi determináltságok közül kiszöktethető az információ. Hangok és hírek áramolhatnak a börtön megkopogtatott fűtéscsövein. A rács, ami van is, meg nem is. A művészet korlátja olyan lehetőség, ami lehetőséget ad a megkerülős cselre is. Időalapú művészetté válik a festészet.
Egyik képen dizájnolt teatojás kap új értelmet akváriumi környezetben. Dénes Ágnes dimenziós átmozgatásai, vagy „átbizonytalanításai” az újraindított művészeti figyelem állandóságát generálják. Gyakran ő is arcképeire festi műveit. Az ún. „mindent bele” képek alatt ott van még az a „mégegy” is. Átfestések, újrajátszások, átöltözések, új ruhák próbája zajlik, amíg az önarckép tényleg odaillik a rétegek alá. A papírképek szakított felületei újabb gondolati tényezőt mutatnak. Dénes Ágnes mandalái összefoglalásai lehetnek az univerzum állapotainak és helyzeteinek. A globális körök összeérnek a nagy multik jelképeiben. Legyen híradástechnikai, vagy drapériamárka, a jelek mögött az emberek tömegei sűrűsödnek. A keleti és nyugati képek találkoznak. A forgás kerekét az idő ritmusát adó vásárlások apró istenkéi hajtják. A dolgokat meg lehet szerezni, de annyira általánosak, hogy már nem léteznek. Olyan, mint az idő, mely a keleti gondolkodás szimultán valósága lehet, vagy a keresztény üdvtörténeti szempont szinte lényegtelen eleme.
Egy szűkebb folyosón Dénes Ágnes a képeit néző látogatóknak kínálja fel a látogató mögötti teret. A folyosó végén van egy fekete szobrot ábrázoló festmény, mely a szobrot a folyosón mutatja be. A szobor hűlt helyére a néző kerül, ha a szobor két további portréi közé áll be, amelyek a folyosó oldalfalain vannak. Többes tükör és tükröződés, amelyben a szobor volt képe kerül a néző képének helyére. A felkínált szituációban átkerülhetünk egy műbe, ahogy Ági került még azon a folyosón Bullet egyik képeslapjára.
Szász György