Dénes Ágnes Dóra- Bullet Shih – Egy helyen, egy időben/Same time in the same place (2009.12.18-2010.01.08.)


Amikor egy gyerek egyhelyben forog maga körül gyorsan és folyamatosan, – ahogy mi is tettük egykor – csak úgy tudja elkerülni a szédülést, hogy egy pontra szegezi a tekintetét. Önmagunkban „sörizni”, – ahogy a 80-as években mondták – akkor a legélvezetesebb, amikor rajtunk van egy bő pörgős szoknya melyben hirtelen egy romantikus pillanattól felhevülve virágszálnak, érezzük magunkat. A szufik egyik ága a kerengő dervisek a forgás által kívánnak eljutni a tudatosság magasabb fokára.  Pörögni kitárt karral, vízszintes kerékként balról jobbra a test és a lélek energiáját fokozza, ez az, amit mindenki ösztönösen tud. A kiállításon szereplő művek, ebben a lelki állapotban születtek, fogadják őket szeretettel.

Dénes Ágnes Dóra

When a child revolves rapidly and continuously – as what we did once – it can avoid the dizziness only if there is a point of nailing the look. “Beering” by ourselves – as told in the 80s – is the most enjoyable when we got a loose spinning skirt on, in which heated by a romantic moment we suddenly feel like a blossom. One branch of the Sufi wish to get at a higher degree of awareness by rotating themselves like dervishes. Getting jiggy with open arms, turning like a horizontal wheel from left to the right increases the energy of the body and soul, this is what we all instinctively know. The exhibition includes works done in this mental state, please accept them with love.

 

Dénes Ágnes Dóra
 

Bullet Shih

 

Életrajz

DÉNES ÁGNES DÓRA


http://www.agidd.blogspot.com/

Iskolák

2006.-: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Intermédia szak
2006. február-június: L’École Nationale Supérieure d’Art, Villa Arson, Nice
2003.-:           Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő szak,
2001.-:           Eötvös Loránd Tudomány Egyetem Társadalom Tudományi Kar Szociológia szak Változásmanagment szakirány
2001.: Érettségi vizsga: Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

Díjak

Erasmus ösztöndíj
Derkovits ösztöndíj

Csoportos kiállítások

2009. Kogart – Friss Diploma
2009. Bródy Sándor Műteremház – Új művészek
2009. Francia Intézet – Élan, Lendület
2008. Balassi Intézet- Eladható-e a kortárs képzőművészet?- Friss festő  diplomások
2008. Magyar Képzőművészeti Egyetem – Best of Diploma
2008. Ernst múzeum – Lenmechanika
2008. Fiatal Művészek Stúdiója – Reneszánsz ember
2008. Fiatal Művészek Stúdiója- Nem kötelező!
2007. 4. Zsámbéki Rövidfilm Fesztivál
2007. Képzőművészeti Egyetem – Aula, Amadeus díj
2007. Fiatal Művészek Stúdiója – Kamikaze (éves kiállítás)
2006. 3. Zsámbéki Bázis Filmfesztivál
2005. Tűzraktér
2005. Budapest Várfok Galéria – Méreten Aluli
2005. 2. Zsámbéki Bázis Filmfesztivál
2004. Budapest Arc Kávézó
2004. Tök Művelődési ház
2004. Erdélyi Művésztelep
2003. Görögországi művésztelep
2003. Bocskay Galéria- Távolságtartás (önálló-Krakovszky Barbarával)
2000-2004. Gyermelyi Művésztelep

Tagság

Fiatal Művészek Stúdiója Egyesület

BULLET SHIH

http://www.bulletshih.com/

Born 1969 New York City
Lives and works in Budapest

Selected Solo Exhibitions:

2009 Essential Beige, Esplanaden Gallery, Copenhagen, Denmark
2008 Life on the Meniscus, Chinese Characters CAS, Budapest, Hungary
Budapest 2000-2008, L’Artquarium, Geneva, Switzerland
2006 Hommage á Kathleen Chang(e), Chinese Characters Contemporary Art Space, Budapest, Hungary
2005 Vajas Képek, Galamb Galéria, Budapest, Hungary
Wiclo-PG Present, 31 Podmaniczky, Budapest, Hungary
2004 Party of Note (with Iván Fischer and the BFO Piano Trio), Uhu Villa, Budapest, Hungary
2003 Cók-Mók, Galamb Galéria, Budapest, Hungary
2002 A Cigány útra (Down the Gypsy path), Magyarországi Roma Parlament Társalgó Galériája, Budapest, Hungary
2001 Metamorfoza Chipului, Galeria Club Hanul cu Tei, Bucharest, Romania
Képmutató (Picture Show), Puskin Mozi Galériája, Budapest, Hungary
Cirko Gejzir Galériája, Budapest, Hungary

Selected Group Exhibitions:

2009 Elefánt Parádé, Vörösmarty Tér, Budapest, Hungary
2008 Kerámia “Saját Kezűleg Kiállítására”, Budapest Hegyvidék XII Kerületi Polgarmesteri Hivatal Folyosó Galériája, Budapest, Hungary
Sörrealism Show, Kossuth Mozi, Budapest, Hungary
Választás VAM – Alkossuk meg Jövőképünket, VAM Design Center, Budapest, Hungary
M(ei)DE, Tűzraktér, Budapest, Hungary
The 12, Műveleti Terület, Budapest, Hungary
2007 8 Hungarian Artists, Kleine Galerie Piccola Galleria, Bolzano, Italy
Art From Detritus, Synagogue for the Arts, New York, New York
PigArt, Chinese Characters Contemporary Art Space, Budapest, Hungary
2006 One Night Stand for the Land, 12 West 29th St, New York, New York
2D-D-Detritus, Synagogue for the Arts, New York, New York
2005 Kerámia “Saját Kezűleg Kiállítására”, Budapest Hegyvidék XII Kerületi Polgarmesteri Hivatal Folyosó Galériája, Budapest, Hungary
PinUPStairs (@Fanelli), Curated by jen bekman, New York, New York
Art From Detritus, Synagogue for the Arts, New York, New York
2004 The Sound of Portraits, Csiga Café, Budapest, Hungary
2003 Булец & Бране Схов, Galerija Izba, Novi Sad, Serbia & Montenegro
Mint-Source: Budding Stuff, Saatchi & Saatchi, London, England
2002 Kerámia “Saját Kezűleg Kiállítására”, Budapest Hegyvidék XII Kerületi Polgarmesteri Hivatal Folyosó Galériája, Budapest, Hungary
2001 1st Neo-Naive Exhibition, Scoala Cristian, Cristian, Romania
1992-99 Shared studio at 552 Broadway in Soho New York City with over fifty other international artists. Open studio exhibitions held once or twice a year.
1998 Media Madness, Westbeth Gallery, New York
1997 Organization of Independent Artists Salon Show, Westbeth Gallery, New York
1991 Diploma Show, Kreeger Gallery, Washington, DC

Selected Bibliography:

2009 Wendel Bruun, Marie Louise, Cool kunstudstilling i juni, Danish Elle Magazine Online, June 4 2009 (Copenhagen)
2008 Anca, Andreea, Multicultural Budapest, Budapest Sun, April 10-16 2008 (Budapest)
2006 Healy, Sue, Expats work to please local palettes, Business Hungary, September 2006 (Budapest)
2003 Camber, Szylvia, U potrazi za zaboravlenim dimenz ijama ljud skosti, Gradanski List, 22 avgusta 2003 (Novi Sad)
2001 Catalogue, élet kanthaka nélkül (Budapest)
Muresanu, Tudor, Parerea ta conteaza, FAPTE, 23-29 octomberie (Bucharest)
Jolsvai, András, Assonyok a Falon, 168 óra, június 28 (Budapest)

Education:

2000-Present S.K. Kerámia Muhely, Active member of ceramics studio working under the tutelage of Ferenczyné Saás Kinga and Rédly Mária.
1991 Georgetown University, Washington, DC
Bachelor of Arts with major in economics and minor in art history
1989-1990 University of Glasgow, Glasgow, Scotland
Studies in Art History

Megnyitó

Hajnal

Sajtó

Több párhuzamos időkontinuum megjelenésekor maga az idő jelentéktelenné válhat, megrengetve a történelem áramlását. A baj akkor kezdődik, amikor Marty McFly felpaprikázódik és előre hátra szalad a szimultaneitásokban, vagy a terminátor elszúr valamit és loholhat az ítélet elől elszökött áldozatai után. Beleszólni a helyzetbe nem kis kegy az Idő uraitól. A kínai regényfolyamban, a Vörös szoba álmában, bárhol felbukkanhat egy elhagyott történeti szál, vagy szereplő. Az időt lyukas labirintusnak veszik, amelyből bárhol kikandikálhatnak a realitások. A Dallasban Bobby Ewing életben maradt a nézők akarata szerint. A kedvelt sorozatszereplő kiölése nem sikerült a műsorból. Jelentőségteljes halála rossz álommá vált, ami elmúlt.

Peter Shih, avagy Bullet a festő, New Yorkban, napi munkája után állt a vászon elé szűk műtermében. Az utca deprimált társaságának portréemlékei alapján, lámpafénynél tette vászonra újraalkotott imaginárius arc-másait, illetve arc-sajátjait. Az alakok pózba csavart schielei figurák, előrefeszített vállsonkájú, kilehelt valakik, művészettörténeti genom-kísérletek. A képek, a nappal akárkijeiből előhívott esti emlékezések vetületei. A vakufénybe került árnyalakok megszólalás előtti állapotban bámuló kreatúrák. A művészeti korok, műalkotások csipetjeiből válogatott lények megkapják alkotójuktól az összetevőiket, és várnak saját, előreláthatatlan idejükre. Ők 1996-ben lettek eltéve azokra az évekre, amikorra kialakul majd a művészben saját későbbi korának látása. Időkapszulák palackban, esetleges létrehozási évszámmal, név nélkül. Alkotói állapotok zömeiként olyan tablófényképek, amelyek a következő osztálytalálkozóra várnak. Bullet gondolatainak személyei az időnek szánt kinézetek.

Tükrön maradt arcmaszatok, és azok közé került újabbak. Az alakok életnagyságúak. Az élet nagysága Bullet szemében a vászon tükrében visszaverődő végtelen lehetőség. Láthatatlan önarcképek lefestései, átfedései a vékony nő, vagy az öreg torreádor. A 96-os év az emberi gén titkának feltörése, és újrakódolásának lehetősége a képi bontás és összerakás gyakorlatát adta a művésznek. Az utcáról összeszedett pillantások hordalékának illesztgetése, párhuzamos időszekvenciák újrakapcsolásait tette lehetővé. Megismételhető lehetőségek, próbák, kísérletek felületét teremtette meg a kiterjeszthető állapot: a vegyítésbe történő belevegyülés.

Kisebb képeinek alapjai ingyenes képeslapok. Embertömegnek szánt ugyanazok, melyekre állapotnyi rajzait tette, és idő múltával színezte ki őket. Áthidalások, idő-találkoztatások, utazások alatt feladott és beérkezett küldemények. Néhányan tudhatják milyen az érzés, amikor végzős képzőművész hallgatóként kapják vissza felvételi műveiket. Időtükör elé állnak. Ezt Bullet se hagyta ki. A festményei tizenhárom évvel ezelőtt néztek rá, olyan életkorában, amelyet most Dénes Ágnes él.

Dénes Ágnes a festészeti képsíkról megszökött alkotói szándékának teret keres. Az ő „utazása” egy általa épített terepasztal. Szemünk villámgyorsan átugorhat a gumicukor felhőkarcolókról a zöld szatén hegyekre. Idő nincs. Erre a tájra függöny, vagy egy ruha borul. Létezési helyzetek kavarognak, vagy állnak össze gyengéd gravitáció követelésére.

Ágnes festményei technikai és formai állapotok finom szövetei. A békeharcos sapkája alatt kitekintő önarckép mellett van egy „átvasalt” ninjaharcos motívum. Továbbragozható állapotú a bagatell és a komolyság. A rács mögé festett CD-k elzárt adataiban a kódok szabadsága létezik. A tárgyi determináltságok közül kiszöktethető az információ. Hangok és hírek áramolhatnak a börtön megkopogtatott fűtéscsövein. A rács, ami van is, meg nem is. A művészet korlátja olyan lehetőség, ami lehetőséget ad a megkerülős cselre is. Időalapú művészetté válik a festészet.

Egyik képen dizájnolt teatojás kap új értelmet akváriumi környezetben. Dénes Ágnes dimenziós átmozgatásai, vagy „átbizonytalanításai” az újraindított művészeti figyelem állandóságát generálják. Gyakran ő is arcképeire festi műveit. Az ún. „mindent bele” képek alatt ott van még az a „mégegy” is. Átfestések, újrajátszások, átöltözések, új ruhák próbája zajlik, amíg az önarckép tényleg odaillik a rétegek alá. A papírképek szakított felületei újabb gondolati tényezőt mutatnak. Dénes Ágnes mandalái összefoglalásai lehetnek az univerzum állapotainak és helyzeteinek. A globális körök összeérnek a nagy multik jelképeiben. Legyen híradástechnikai, vagy drapériamárka, a jelek mögött az emberek tömegei sűrűsödnek. A keleti és nyugati képek találkoznak. A forgás kerekét az idő ritmusát adó vásárlások apró istenkéi hajtják. A dolgokat meg lehet szerezni, de annyira általánosak, hogy már nem léteznek. Olyan, mint az idő, mely a keleti gondolkodás szimultán valósága lehet, vagy a keresztény üdvtörténeti szempont szinte lényegtelen eleme.

Egy szűkebb folyosón Dénes Ágnes a képeit néző látogatóknak kínálja fel a látogató mögötti teret. A folyosó végén van egy fekete szobrot ábrázoló festmény, mely a szobrot a folyosón mutatja be. A szobor hűlt helyére a néző kerül, ha a szobor két további portréi közé áll be, amelyek a folyosó oldalfalain vannak. Többes tükör és tükröződés, amelyben a szobor volt képe kerül a néző képének helyére. A felkínált szituációban átkerülhetünk egy műbe, ahogy Ági került még azon a folyosón Bullet egyik képeslapjára.

Szász György