Szabó Eszter – Finomfőzelék (2008.10.10-2008.10.24.)


Micsoda nő

 

Szabó Eszter munkái többnyire vékony, áttetsző anyagokra festett olaj, vagy akvarell képek, illetve rövid, loopolt videó munkák.

Az emberi esendőséget, a hétköznapi élet kis kínjait, és az emberek vágyait, ezek eredetét és lenyomatait kutatja. Az alkotói folyamat legnagyobb részét apró megfigyelések képezik.

„Idomok” c. három csatornás videó munkája, és kis gumira festett képeiből készített loopjai mind olyan visszatérően ismétlődő mozgásokat dolgoznak fel, melyekből kitörni „képtelenség”.

The works of Eszter Szabó are mostly oil or water-color paintings on slim, transparent materials and short, looped videos.

She explores the human frailty, the small torments of everyday life and the desires of people, the origin and imprint of these. These small observations make the uttermost of the creative process.

Her three-channel video called „Shapes” and the loops made of small  paintings on rubber process such recurring movements of which is impossible to break out.

Képek

 

 

 

 

 

 

 

 

Életrajz

Szabó Eszter

TANULMÁNYOK
2000-2006: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Festő szak, (Tölg-Molnár Zoltán osztálya)
1998-2000: Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola, Rajz-vizuális kommunikáció szak
1994-1997: Városmajori Gimnázium (Rajz tagozat)
1993-94: Schanly High School, Pittsburgh, USA
1992-93: Hammemile High School, Hammemile, BelgiumÖSZTÖNDÍJAK ÉS DÍJAK
2006: Salzburg Summer Academy, Shirin Neshat workshop
Caran d’Ache –Corwell Díj
Budapest Galéria ösztöndíja, Salzburg
2001: Pannoncolor DíjEGYÉNI KIÁLLÍTÁSOK
2007: Erlin Galéria, Budapest
2005: Extra kávézó, Budapest
2003: Artus Stúdió Galéria, (Csató Józseffel és Király Gáborral), BudapestCSOPORTOS KIÁLLÍTÁSOK:
2008: “Lenmechanika”, Ernst Múzeum, Budapest
“Szőrmés kapucnik”, Boulevard&Brezsnyev Galéria, , Budapest
“Time Print 08 Bruxelles”, Magyar Intézet, Brusszel, Belgium (Videospace Galéria kiállítása)
2007: “PLUG” Artfair, Budapest
“Csoportterápia”, OCTOGONART Galéria, Budapest
“Teleportation” Boulvard & Brezsnyev Galéria kiállítása, Kassel, Germany
Szaranszk, Oroszország
2006: Boulvard & Brezsnyev Galéria, Budapest Artus Gallery, Budapest “Instant”, Írókéz Galéria, Szombathely „KNSTHFMR” , Budapest „Beauty Free Shop”, Prága, PÉÉP: Fiatal Képzőművészek Stúdiója Galéria, Budapest
2005: Menu Pont Galéria, (Műcsarnok), Budapest
2004: Eisenstadt, Kulturzentrum, Ausztria
2003: Frans Masereel Center, Kasterlee, Belgium
2002: Margitszigeti Viztorony, Budapest Miskolc Galéria, Miskolc, 21. Grafikai Biennálé
2001: Frans Masereel Center, Kasterlee, Belgium
”Sara Lee” kiállítás, MKE, Budapest

TAGSÁGOK:
Artus Stúdió, Fiatal Képzőművészek Stúdiója

EDUCATION
2000-2006: National University of Fine Arts, Budapest, majoring painting
1998-2000: University of Eger, majoring fine arts and visual communication
1994-1997: Városmajor High School (Fine Arts Section)
1993-94: Schanly High School, Pittsburgh, USA
1992-93: Hammemile High School, Hammemile, Belgium
SCHOLARSHIPS and AWARDS:
2006: Salzburg Summer Academy, Shirin Neshat’s workshop
2006: Caran d’Ache –Corwell Price
2006: Gallery Budapest Scholarship to Salzburg
2001: Price awarded by PannoncolorONE PERSON EXHIBITIONS:
2007: Erlin Gallery, Budapest
2005: Extra Cafe, BudapestGROUP EXHIBITIONS:
2008:     “Lenmechanika”, Ernst Múzeum, Budapest
“Szőrmés kapucnik”, Boulevard&Brezsnyev Galéria, , Budapest
“Time Print 08 Bruxelles”, Magyar Intézet, Brusszel, Belgium (Videospace Galéria kiállítása)
2007:     “PLUG” Artfair, Budapest
“Csoportterápia”, OCTOGONART Galéria, Budapest
“Teleportation” exhibition of the Boulvard & Brezsnyev Gallery, Kassel, Germany
Saransk, Russia
2006:     Boulvard & Brezsnyev Gallery, Budapest
Artus Gallery, Budapest „KNSTHFMR” , Budapest „Beauty Free Shop”, Prague, PÉÉP: exhibition of the Joung Artists Association, Budapest
2005:     Menu Pont Gallery, (Műcsarnok), Budapest
2004:     Eisenstadt, Kulturzentrum, Ausria
2003:     Frans Masereel Center, Kasterlee, Belgium
2002:     Gallery of the Margitszigeti Viztorony, Budapest
Miskolc Gallery Miskolc, 21th National Biennial Exhibition of Graphic Arts
2001:     Frans Masereel Center, Kasterlee, Belgium

Megnyitó

Meghívó

Sajtó

Ez nem plázarealizmus, ez pusztán realizmus. Amennyiben beszélhetünk realitásról, egy elvont, személyeinktől eltávolított bizonyosan létező közösről. A művész arra szorítkozik ábrázolásában, amiket látván általánosíthatott műalkotássá – a klasszikus, közlő-beszélő mű létrehozásának módszerével.
Kissé számomra billeg a szociális érzékenység, az etológia (és nem antropológia) és a gúny határain. Etológus, mert bekémkedik a plázába és kitartóan les. Akár egy cserkésző cica. A pláza-ténfergők magas nézőpontjából, ahonnan még akár egerekként is észlelhető csöppségekké zsugorodnak a polgárok a nagyszabású beltéri távlatoktól. Egyes, nagyobb alakos jeleneteken ez az átrium-tér üvegkalicka-lavórrá lesz, azaz határozottan állatkísérleti labirintushoz válik hasonlóvá. Ez már a gúny.
Ez a gúny az, ami tagadhatatlanul ott lóg még a kis, portrészerű képeken is. A fogyasztók tökéletlensége Szabó Eszter képein annyira kihegyezett, amennyire a reklámok képeiben a szereplők derűs vagy szekszi tökélye.
Már az is lehet ellenben szociális érzékenység, hogy a művész a fogyasztót úgy fogadja el, ahogyan van, nem idealizálja, de ez kissé túl jóindulatú megállapítás lenne. Ott értékelem inkább ezt a fajta érzékenységet, ahol Szabó Eszter kiválasztja a vásárlás aktusának fázisát. Nem az látszik ugyanis a képeken, ahogyan nézelődik, válogat, vagy éppen fizet vagy elrakja az árut a vevő, hanem miután már kielégült – szerintem kényszerített – vágya a fogyasztásra, és megy haza. Már birtokol, tehát boldognak kellene lennie, ha ez a rendszer igaz alapokon nyugodna, vagyis működne. Ehhez képest a bevásárlószatyrokkal lekötött kezek, görnyedő hátak és biggyedő ajkak inkább pótlékolt  posztkoitális depressziót tükröznek. Bűnökkel megrakott, azokat szatyrokba materializáltan cipelő embertársaimat látom Szabó Eszter képein. Ez egy olyan képi hagyomány leporolása és újrafényesítése számomra, amelynek példája a holland Krisztus-követők keresztet hordó szimbolikus embersora, vagy közelebbről a protestáns zarándok-allegória a Sion hegyét kereső, bűnei alatt roskadozó vándorral John Bunyannál.
Más kérdés, hogy az előbb leírt épületen belüli megfigyelési pontról valószínűleg csak ezt az állapotot lehet visszatérően megfigyelni, midőn a fogyasztó ismét saját jövőjébe tért vissza: a vásárlás szemrebbenésnyi fellélegzését követően eszébe jut, hol is kell lennie mindjárt. Ezért siet a mozgólépcsőkön magával mit kezdeni nem tudón, és lehorgasztott feje jövője felé vonja.
A képek vagy poliészter háló ruhabélés-anyagra, vagy orvosi latexkesztyű alapanyag darabkákra készültek akvarell technikával. A nagyobbak keretre feszíttettek, a kisebbek kétrét hajtott metil-metakrilát (a plexi is ez) lapok közé csíptettek.

Paksi Endre Lehel